Werkplaats is vindplaats

Mijn atelier heeft het ideale noorderlicht. Dus zelden hinderlijk direct zonlicht binnen. Behalve in deze zomermaanden, dan valt het warme avondlicht op de muur met allerlei vondsten en werk. Alles behalve hinderlijk is dat. Die uren zijn een geschenk van het licht.…

Lees meer


Rainer Maria Rilke, De sonnetten aan Orpheus

Als je een beetje thuis bent in een schilderatelier, dan herken je meteen de papiertape waarmee je aquarelpapier opspant. Het natte papier wordt daarmee op een plank vast gezet, na droging is het wat gekrompen en blijft het strak als je er met waterverf op gaat werken. Je…

Lees meer


Requiem voor een boomgaard

"Ik weet toch veel meer, ik heb jouw werk hier in de galerie gehad." Woorden van mijn galeriehouder waar ik bijna vijfentwintig jaar mee samengewerkt heb. Zij reageerde daarmee op mijn nogal zelfingenomen gepraat over mijn werk. Gelukkig dat er af en toe iemand zoiets…

Lees meer


Laatste hand gelegd

Ruim twee maanden langer kunnen werken aan het werk voor de tentoonstelling Requiem voor een boomgaard. Dat uitstel was niets dan voordeel, las je al in mijn blog van 28 april. Een paar dagen geleden heb ik de laatste hand gelegd aan het werk buiten. De laatste hand, (foto…

Lees meer


Uitstel – voordeel

Requiem voor een boomgaard, zo noem ik mijn tentoonstelling die binnenkort in De Nieuwe Gang te zien zal zijn. De geplande opening op 3 mei is uitgesteld. Ik was volop aan het werk toen die beslissing genomen moest worden. Na maanden werken onder tijdsdruk was er vlak voor…

Lees meer


Nooit van de vensterbank geweest

Gummigut, een natuurlijke gom, prachtig warm geel, puur als aquarelverf te gebruiken. Giftig, dus nauwelijks meer verkrijgbaar. Een overvloedige oplossing heel langzaam laten drogen in een vorm uit de bakkerij van mijn vader. Een vorm om chocolade paaseieren mee te maken.…

Lees meer


Nooit uit de lade geweest 11

"Je aquarellen vind ik toch beter". Met dat commentaar op mijn werk begon ik deze reeks Nooit uit de lade geweest. Nog eentje. Althans, je kunt je afvragen of je dit nog een aquarel kunt noemen. In 1994 begonnen als aquarel, als ik me goed herinner zit er een…

Lees meer


Nooit uit de lade geweest 10

Soms blijven aquarellen in de lade omdat ze teveel afwijken van wat ik doorgaans maak. Dat hoeft dan niet te betekenen dat ze niet goed zijn, het is meer dat ik op zo'n moment iets anders voor ogen heb. Veel van het papier wit laten, heel gebruikelijk in een aquarel, doe ik…

Lees meer


Werkplaats – broedplaats

Valkuil Soms graaf je je eigen valkuil. Bij de uitreiking van de Kaliber Cultuurprijs, vorig jaar november, was zo'n moment. Op het podium kreeg ik de vraag of ik al een bestemming had voor het aan de prijs verbonden geldbedrag. Een van de juryleden vroeg het ook al bij het…

Lees meer


Nooit uit de lade geweest 9

De aquarellen die nooit uit de lades zijn geweest liggen niet alleen daar. Ze zitten ook in mijn hoofd. Alhoewel, vandaag, gericht op zoek naar een bepaalde aquarel, kwam ik werken tegen die "ik nog nooit gezien had". Oude aquarellen, sommige meer dan vijfentwintig jaar,…

Lees meer


Nooit uit de lade geweest 8

Dat de Schepping zich voortdurend voltrekt, leerde ik van Paul Klee. Vorige maand werd dat zichtbaar in de aquarel Wereldziel. Het is vooral bij het aquarelleren dat je als schilder getuige bent van een scheppingsproces. Zeker als je de aquarelverf met overvloedig water…

Lees meer