“Je aquarellen vind ik toch sterker”. Een aantal keer was dat het commentaar op tentoonstellingen van mijn werk met olieverf. Ik begreep die voorkeur voor mijn aquarellen wel. Die zijn in technische zin uitzonderlijk, zeer veel lagen, diep donker, soms weer licht eroverheen. Heel anders dan wat men van een aquarel verwacht: transparante verf met het wit van het papier er doorheen zichtbaar. Ik heb me in de keuze van mijn materiaal nooit iets van deze opmerkingen aangetrokken, werkte met olieverf omdat ik juist nog meer substantie in de verf wilde. Ook nu weer, ik heb een flinke voorraad grote tubes olieverf ingeslagen. Grote plannen, later dit jaar meer daarover…

 

Maar voor de liefhebber, hieronder een aquarel uit 1991.

Substances Terreuses, Fig. 122

Het is er eentje uit de serie die ik maakte naar aanleiding van de vormen van toermalijn-kristallen. De verschillende kleuren in één steen en de geometrie; de transparantie, alsof het  licht gevangen is in de steen, zijn de aspecten die ik vertaalde in het vloeiende en doorzichtige van de waterverf. De precieze tekening van de kristalvorm, met zeer zacht potlood, een beetje vettig, stuurde min of meer de vloeiende, langzaam drogende verf. Alsof ik het niet zelf maakte. De verf, niet veel meer dan gekleurde stof in water, het vloei- en droogproces, het bezinken van de zwaardere pigmentdeeltjes, het aantrekken en afstoten van het vet in de potloodlijnen. Beeld van een onstaansproces van zowel de kristallijne steen als van de aquarel daarvan.

In de lades in mijn atelier liggen stapels van deze aquarellen, veel daarvan hebben mijn atelier nooit verlaten. Bij het samenstellen van tentoonstellingen moet je altijd selecteren op een samenhangend en gevarieerd geheel. Als twee aquarellen veel op elkaar lijken, dan kun je er beter maar een van laten zien. Het werk dat in de lade blijft hoeft daarom niet slechter te zijn. Het is me vaker overkomen dat ik verrast ben door wat ik er tegen kom. Vergeten dat ik het had of dat ik twintig of dertig jaar later andere kwaliteiten in het werk kan zien dan destijds.

Een plan: een aantrekkelijk aanbod

Het komend jaar ga ik elke maand een aquarel opdiepen uit de lades en laat die zien op mijn blog en op de site. Voor een aantrekkelijke prijs is dat werk te koop, een aantal weken, tot het volgende werk uit de lade tevoorschijn komt. Dus de aquarel van hierboven:

  • Substances Terreuses, Fig. 122 ; 1991
  • potlood en aquarel op handgeschept papier (Meirat)
  • 36 x 26 cm
  • € 1000,- (galerieprijs), € 750,- (atelierprijs)
  • deze maand € 500,-  (incl. 9% BTW, deze aanbieding geldt voor het niet ingelijste werk tot volgende maand een nieuw werk aangeboden wordt)